نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند

,
نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند

اگر چه جوامع به لطف ظهور فناوری دیجیتال به ویژه هویت دیجیتال، پیشرفت‌های چشمگیری را برای راحتی خود تجربه کرده‌اند، اما خطرات جدیدی مانند جعل هویت نیز سرعت گرفته است. به همین دلیل است که فناوری احراز هویت بیومتریک به یک عامل مهم در تعیین اصالت و حفظ حریم خصوصی تبدیل شده است.

با پیشرفت ورودی و خروجی‌های فرودگاه‌ها و دیگر مبادی مرزی علاوه بر افزایش امنیت، حرکت مسافرین تسهیل گشته و خطوط پروازی نیز برنامه‌ریزی بهتری برای زمان‌بندی پروازها دارند. همچنین با همه‌گیری ویروس کرونا تلاش ‌متخصصین برای پیاده‌سازی سامانه‌های کنترل بدون تماس، سرعت زیادی پیدا کرده است. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2024، تعداد مسافران به سطح 2019 باز می‌گردد و نسل جدید گیت‌های هوشمند با افزایش ایمنی و راحتی مسافرین در این بازه زمانی نقش تعیین‌کننده‌ای در این مسیر خواهند داشت. در ادامه به معرفی برخی از شرکت‌های پیشتاز در حوزه تولید و استقرار نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند و قابلیت‌های محصولات آن‌ها پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: فناوری‌های احراز هویت اتباع

معرفی شرکت NEC

شرکت NEC (Nippon Denki Kabushiki-gaisha) یک شرکت فناوری اطلاعات و الکترونیک چندملیتی در ژاپن است که راه‌حل‌های فناوری اطلاعات و شبکه، از جمله محاسبات ابری، هوش مصنوعی، بستر اینترنت اشیاء و تجهیزات و نرم‌افزارهای مخابراتی را به شرکت‌های تجاری، ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی و سازمان‌های دولتی ارائه می‌دهد. شش فناوری احراز هویت بیومتریک اصلی NEC، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه، تشخیص اثرانگشت، تشخیص اثر کف دست، تشخیص صدا و احراز هویت آوای شنوایی گوش هستند و برند اصلی مجموعه شناسایی بیومتریک آن،  Bio-Idiom است.

نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند - NEC

 مجموعه NeoFace NEC با استفاده از فناوری تشخیص چهره NEC، احراز هویت قابل‌ اعتمادی را ارائه می‌دهد که به عنوان سریع‌ترین و دقیق‌ترین فناوری احراز هویت بیومتریک در جهان ارزیابی می‌شود. در آزمون‌های ارزیابی انجام‌شده توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات‌متحده NIST، محصولات و راه‌حل‌های NeoFace NEC در سطح جهانی برای پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای سازمانی (مانند احراز هویت دسترسی به رایانه)، مدیریت ورود و خروج ساختمان و مدیریت امنیت در سطح ملی (مانند کنترل مهاجرت و سیستم‌های شناسایی ملی) هستند. عمده فعالیت شرکت NEC به شرح زیر است:

  • احراز هویت بیومتریک: سخت‌افزار احراز هویت بیومتریک و نرم‌افزارهای مرتبط؛
  • تشخیص و تجزیه‌وتحلیل رفتارها: نرم‌افزار تشخیص و تجزیه‌وتحلیل رفتار افراد، جمعیت و اشیاء؛
  • تجهیزات شبکه: سخت‌افزار و نرم‌افزار مخابرات و هواپیماهای بدون سرنشین.

اخیراً شرکت NEC سیستم تشخیص گمرک را با تشخیص چهره برای شلوغ‌ترین فرودگاه اوکیناوا ژاپن ارائه داده است. همچنین با اتصال این سیستم به سامانه حمل‌ونقل و هتل‌ها و حتی فروشگاه‌های خرید، رفاه بیشتری برای مسافران هوایی ایجاد شده است. علاوه بر این، هدف NEC تسریع بیشتر مراحل گمرکی با امکان گزارش الکترونیکی از طریق برنامه‌های تلفن هوشمند است. سیستم الکترونیکی گمرک شامل تمام عملیات گمرکی است که مراحل طولانی گمرکی و اظهارنامه را ساده می‌کند. دروازه خروجی گمرک مجهز به موتور هوش مصنوعی «NeoFace NEC» است که فناوری اصلی مجموعه شناسایی بیومتریک Bio-IDiom بوده و احراز هویت بدون نیاز به توقف مسافران را امکان‌پذیر می‌کند. در فرودگاه بین‌المللی ناریتا ژاپن، مسافرانی که به فرودگاه می‌رسند می‌توانند مستقیماً به اتاق خود در هتل مورد نظر بروند و با استفاده از تشخیص چهره و فناوری بیومتریک به راحتی در منطقه اطراف خرید کرده و برای پرداخت هزینه اقدام کنند.

دروازه الکترونیکی شرکت SITA

SITA یک شرکت فناوری اطلاعات چندملیتی است که خدمات فناوری اطلاعات و مخابرات را به صنعت حمل‌ونقل هوایی ارائه می‌دهد. حدود 400 عضو و 2800 مشتری در سراسر جهان از خدمات این شرکت بهره‌مند می‌شوند. در سراسر جهان، تقریباً هر پرواز مسافری به فناوری SITA متکی است. این سیستم شامل تشخیص چهره و تأیید اثرانگشت است و مسافران می‌توانند در 10 ثانیه یا کمتر پردازش شوند. خدمات SITA عبارتند از:

  • عملیات فرودگاه شامل مدیریت کل فرودگاه، ایمنی و امنیت؛
  • عملیات هواپیما، از جمله ارتباطات عملیاتی و خدمات هواپیماهای الکترونیکی؛
  • پردازش چمدان و عملیات حمل بار؛
  • مدیریت تجاری شامل توزیع، کرایه و قیمت‌گذاری، پردازش مسافر و مدیریت مرزی؛
  • خدمات پلتفرم و داده شامل شبکه‌های ترکیبی، ارتباطات عملیاتی فرودگاه، پیام‌رسانی در جامعه و مدیریت زیرساخت.
نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند - SITA

در کنترل مرزی خودکار با نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند، مسافران بدون هیچ‌گونه تماسی شناخته می‌شوند و تنها در مواردی که مطابقت مسافر و گذرنامه ناموفق باشد، نیاز به مداخله دستی افسر مهاجرت است. SITA Smart Path Gates، به عنوان یک راه‌حل پیشرفته سلف‌سرویس برای پردازش مسافران، به کاهش هزینه‌ها و بهبود تجربه مسافر کمک می‌کند. مزایای این راه‌حل به سه بخش تقسیم می‌شوند:

  • مسافران زمان کمتری را منتظر می‌شوند،
  • کارکنان کار مولدتری انجام می‌دهند،
  • فرودگاه‌ها می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند.

راه‌حل گیت هوشمند ABC Thales

شرکت تالس (Thales) بیش از 15 سال است که در بخش فناوری امنیت اطلاعات فعالیت می‌کند و نرم‌افزار و راه‌حل‌هایی برای مدیریت صدور اسناد، ترخیص مرزها و روادید و ثبت‌نام شهروندان به صورت متمرکز و سیستماتیک ارائه می‌دهد. شرکت تالس، بررسی‌های با کیفیت بالا بر روی تراشه الکترونیکی (اصالت داده‌ها)، ویژگی‌های امنیتی سند و یکپارچگی عکس انجام می‌دهد. از این رو، در طول این سال‌ها، تخصص بالایی در تشخیص تقلب اسناد کسب کرده است.

نرم‌افزار تأیید بیومتریک (صورت، اثرانگشت، عنبیه یا ترکیبی) در نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند که شامل بررسی‌های تضمین کیفیت زنده‌بودن و موتورهای تطبیق شناخته‌شده در سطح جهانی است اطمینان می‌دهد که سند معتبر است و مسافر، مالک حقیقی سند است.

اولین نسل دروازه‌های ABC (Automated Border Control)، از سلف‌سرویس و بیومتریک برای خودکارسازی و تسریع عبور مرزها در فرودگاه استفاده می‌کرد. به دلیل محدودیت فضایی در فرودگاه‌ها، بازار به دنبال دروازه‌های ABC کوچک‌تر و منعطف‌تر است. امروزه، تالس از تجربه منحصربه‌فرد در استقرار ABC و فناوری بیومتریک پیشرفته استفاده می‌کند تا انعطاف‌پذیری بیشتری را در خطوط پروازی مختلف ایجاد کند و امنیت و سرعت پردازش مسافران را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: احراز هویت با ارتعاش‌سنج لیزری قلب

تالس در فاز اول کنترل خودکار گذرنامه و بیومتریک، از گذرنامه الکترونیکی حاوی اطلاعات بیومتریک در تراشه استفاده کرد تا امکان کنترل خودکار با استفاده از دروازه‌های ABC فراهم شود. سپس کنترل مرزی با بررسی سیستماتیک سند سفر مسافر و هویت وی، با مقایسه اطلاعات بیومتریک زنده با بیومتریک مرجع در تراشه سند الکترونیکی، به یک فرایند کارآمد و ایمن تبدیل شد. در نتیجه، زمان انتظار کاهش می‌یابد و مسافران می‌توانند احراز هویت را خودشان در چند ثانیه انجام دهند.

در فاز دوم، تالس از تخصص منحصربه‌فرد خود در سیستم‌های تشخیص بیومتریک خودکار برای ارائه راه‌حل‌های شناسایی مسافران با محدوده صفر استفاده کرد. سیستم‌های ABC برای مطابقت مسافران از بیومتریک مرجع و تشخیص بیومتریک زنده، استفاده نمود. قرار است تجربه سفر هوایی به‌اندازه یک پیاده‌روی در پارک یکپارچه و ایمن شود. آخرین ویژگی‌های دروازه‌های ABC تالس به عنوان نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند عبارتند از:

  • طراحی کاربر محور برای به حداکثر رساندن پذیرش مسافران، بدون به خطر انداختن امنیت؛
  • کنترل بدون اصطکاک و تسریع در کمتر از 15 ثانیه؛
  • نسل آخر دستگاه‎‌های با قابلیت خواندن e-Passport؛
  • نرم‌افزار تشخیص چهره با قابلیت تشخیص زنده‌بودن؛
  • روش‌های بیومتریک متعدد با صورت، اثرانگشت و عنبیه.
نسل‌ جدید گیت‌های هوشمند - Thales
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *